HYOL:n lukioryhmän lausunto

26.5.2025

HYOL ry:n lausunto historian ja yhteiskuntaopin ylioppilaskokeiden muutoksista säästöjen seurauksena


Ylioppilastutkintolautakunnan työhön kohdistuu säästöjä, joista johtuvat muutokset tulevat todennäköisesti vaikuttamaan myös historian ja yhteiskuntaopin ylioppilaskokeisiin.  

Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry pitää erittäin valitettavana, että opiskelijoihin ja oppiaineiden opettamiseen vaikuttavat ratkaisut tehdään taloudellisin perustein, säästöjen takia. Ylioppilaskokeen kehittämisen tulisi perustua pedagogisiin syihin ja ajaa kokelaiden etua. Ylioppilaskokeen tehtävät ohjaavat lukio-opintojen sisältöjä. HYOL pohtii, valmistaako säästöt edellä suoritettu ylioppilastutkinto vaativiin korkeakouluopintoihin.

Ylioppilaskokeiden tulisi perustua jatkossakin lukion opetussuunnitelman mukaisiin historian ja yhteiskuntaopin taitoja, tietoja ja niiden soveltamista mittaaviin tehtäviin. Mikäli muutokset ovat välttämättömiä, ehdotamme seuraavia tapoja ratkaista tilanne:


Merkkimäärärajoitus yhdessä koetehtävässä 

Historian ja yhteiskuntaopin kokeissa on oppiaineiden luonteen takia laajoja lähdeanalyysiä vaativia esseetehtäviä. Tällaiset tehtävät ovat aikaa vieviä vastata ja työläitä tarkastaa. Lisäisikö oppiaineiden houkuttelevuutta kokelaiden keskuudessa, jos myös historian ja yhteiskuntaopin kokeissa olisi mukana yksi vähemmän kirjoittamista vaativa tehtävä? Muutos ei saa kuitenkaan johtaa ristiriitaan oppiaineiden luonteiden kanssa. Merkkimäärältään rajoitetun tehtävänkin pitää olla sellainen, että kokelas voi osoittaa kykyä analysoida ja kiteyttää olennainen. 


Aineistojen supistaminen

Toisinaan historian ja yhteiskuntaopin ylioppilaskokeiden tehtäviin liittyy laaja kirjo aineistoja tai yksittäinen aineisto on hyvin pitkä tekstikokonaisuus. Tämä on johtanut usein erittäin pitkiin vastauksiin. Kohtuullisen mittaiset aineistot lyhentäisivät kokelaiden antamia vastauksia.  


Monivalinnat

HYOL suhtautuu monivalintoihin suurella varauksella, mutta mikäli tähän ratkaisuun päädytään, yhteiskuntaopin kokeessa tämä tehtävätyyppi sopisi parhaiten lakitiedon tehtävään. Monivalintatehtävät on laadittava niin, että ne mittaavat yhteiskuntaopille ominaisia laajojen asiayhteyksien ja -kokonaisuuksien ymmärtämistä.

 

On tärkeää, että Ylioppilastutkintolautakunnan historian ja yhteiskuntaopin jaokset tiedottavat ratkaisuistaan mahdollisimman avoimesti lukioiden opettajille, jotta he ehtivät ohjata ja harjoittaa opiskelijoita myös muihin kuin laajojen esseevastausten kirjoittamiseen. 

HYOL korostaa, että ylioppilaskokeeseen tehtävien muutosten on oltava pedagogisesti kestäviä, oppiaineiden luonteen mukaisia ja kokelaan kannalta oikeudenmukaisia, ei vain säästöjen sanelemia.


Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry:n lukioryhmä.